Wymagania wobec Partnera:
Podmiot chcący realizować działania w ramach POPŻ 2014-2020 w Podprogramie 2021 Plus + jest zobowiązany do zapewnienia i przestrzegania minimalnych standardów określonych w Wytycznych Instytucji Zarządzającej (MRiPS) dla Instytucji Pośredniczącej i beneficjentów dotyczących działań realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym w Podprogramie 2021 Plus + z dnia 11 maja 2021 r., zmienionych w dniu: 13 grudnia 2021 r., 25 stycznia 2022 r., 11 sierpnia 2022 r., 21 października 2022 r. tj.:
1. W obszarze administrowania:
1) posiadanie zaplecza technicznego, zapewniającego właściwą obsługę dystrybucji żywności, tj. m.in. pomieszczenia do obsługi administracyjnej, telefonu, i o ile to możliwe, komputera,
2) zapewnienie ogólnodostępnej informacji na stronie internetowej, o ile posiada stronę internetową, zawierającej opis działań realizowanych przez organizację w ramach Podprogramu 2021 Plus +,
3) zapewnienie ogólnodostępnej informacji w miejscu realizacji dystrybucji dotyczącej: finansowania POPŻ ze środków UE, kryteriów kwalifikowalności i sposobu kwalifikowania osób do objęcia pomocą żywnościową w ramach Podprogramu 2021 Plus +, zasad przekazywania artykułów spożywczych oraz możliwości i trybu składania skarg przez osoby najbardziej potrzebujące, dotyczących sposobu realizacji dystrybucji przez organizację,
4) zapewnienie współpracy z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej,
5) wydawanie żywności wyłącznie w pomieszczeniach, którymi dysponuje organizacja i/lub dostarczanie artykułów spożywczych do miejsc zamieszkania osób najbardziej potrzebujących,
6) organizowanie dystrybucji żywności w sposób zapobiegający wszelkiej stygmatyzacji i dyskryminacji beneficjentów programu,
7) prowadzenie niezbędnej dokumentacji oraz weryfikowanie dokumentów uprawniających do skorzystania z pomocy.
2. W obszarze magazynowania:
1) posiadanie pomieszczeń magazynowych umożliwiających przechowywanie artykułów spożywczych w warunkach określonych przez producenta,
2) zapewnienie monitoringu/ochrony za pośrednictwem specjalistycznych firm lub w ramach własnych zasobów i możliwości,
3) zapewnienie rozładunku i załadunku artykułów spożywczych,
4) prowadzenie odrębnej ewidencji magazynowej w formie elektronicznej (przy wykorzystaniu specjalistycznego programu komputerowego) bądź w formie papierowej umożliwiającej czytelne wyodrębnienie poszczególnych operacji magazynowych dla Podprogramu 2021 Plus + oraz zidentyfikowanie ścieżki dystrybucji poszczególnych partii artykułów spożywczych,
5) prowadzenie zbiorczej ewidencji magazynowej w ujęciu miesięcznym umożliwiającej prześledzenie dystrybucji każdej partii poszczególnych artykułów spożywczych zgodnie z zasadami określonymi w Wytycznych,
6) zapobieganie marnotrawieniu żywności poprzez prowadzenie racjonalnej gospodarki magazynowej artykułów spożywczych dostarczonych w ramach Podprogramu 2021 Plus +.
Szczegółowy opis minimalnych standardów dla OPL znajduje się w Wytycznych MRiPS pod linkami:
https://www.gov.pl/web/rodzina/popz-wytyczne-dla-podprogramow
oraz
https://www.gov.pl/web/rodzina/podprogram-2021-plus
Tryb składania wniosków:
1. Każdy podmiot zobowiązany jest złożyć „DEKLARACJĘ ORGANIZACJI PARTNERSKIEJ LOKALNEJ DO UCZESTNICTWA W PROGRAMIE OPERACYJNYM POMOC ŻYWNOŚCIOWA 2014-2020 PODPROGRAM 2021 Plus”, stanowiący załącznik do niniejszego ogłoszenia:- POPŻ21Plus_Deklaracja OPL do uczestnictwa w POPŻ
Termin składania wniosków: do 10 lutego 2023 r.
2. Deklarację (bez załączników) należy przesłać w formie skanu na adres email: czestochowskibz@op.pl oraz drogą pocztową wraz z załącznikami (statut, ewentualne pełnomocnictwa do zawierania zobowiązań) na adres:
Bank Żywności w Częstochowie
ul. Żwirki i Wigury 6/14 p.309
42-217 CZĘSTOCHOWA
Dodatkowe informacje dotyczące ogłoszenia i naboru można uzyskać pod numerem telefonu: 34 325 50 36 lub 507 162 616.
Bank Żywności w Częstochowie zastrzega sobie prawo do:
1. Wyboru kilku lokalnych organizacji partnerskich z terenu gminy.
2. Unieważnienia naboru bez podawania przyczyny.
3. Niepodjęcia współpracy w przypadku stwierdzenia rozbieżności pomiędzy stanem faktycznym, a informacjami podanymi w „DEKLARACJĘ ORGANIZACJI PARTNERSKIEJ LOKALNEJ DO UCZESTNICTWA W PROGRAMIE OPERACYJNYM POMOC ŻYWNOŚCIOWA 2014-2020 PODPROGRAM 2021 Plus”.
Niniejsze ogłoszenie nie stanowi ogłoszenia w rozumieniu przepisów o zamówieniach publicznych oraz o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Prezes Zarządu
Banku Żywności w Częstochowie
(-) Norbert Kępiński
Olsztyn, dnia 1 lutego 2023 r.